Zo kan het ook

Fruitteeltbedrijf Jos van Rijn uit Cothen staat centraal in "Zo kan het ook". 

Zoek inspiratie! 

Dit fruitteeltbedrijf uit Cothen bestaat al meer dan 100 jaar en teelt appels, peren en rode bessen. De teelt vindt plaats op een aangesloten terrein van 12 hectare dat achter de bedrijfsgebouwen ligt. Het bedrijf heeft in totaal acht vaste medewerkers en in piekperioden wordt dit aangevuld met freelancers. In totaal zijn er zeven Poolse medewerkers in vaste dienst. Zij werken zes aaneengesloten weken en reizen dan terug naar Polen en verblijven daar twee weken. Het bedrijf had eerst vier portocabines achter de bedrijfsgebouwen gesitueerd die nu zijn vervangen door nieuwbouw. We zijn met eigenaar Jos van Rijn in gesprek gegaan over zijn zoekproces om een andere geschikte accommodatie te ontwikkelen op eigen terrein.

Wanneer zijn jullie gestart?

We zijn in 2020 begonnen met de eerste planvorming. We hebben eerst veel gelezen over AKF. Het moeilijkste vonden wij het bedenken van het bouwplan.

Hoe liep het planproces?

Eigenlijk werden we gedwongen op zoek te gaan naar een nieuwe accommodatie. De portocabines voldeden namelijk niet meer aan de huidige brandveiligheidseisen. Met een tekenaar, die we hadden benaderd, zijn we gaan tekenen. Hierbij hielden we rekening met de eisen die worden gesteld vanuit de AKF-normering. We merkten dat we op basis van de AKF-normering niet uitkwamen. Ook vanuit de opstalverzekering werden allerlei extra eisen gesteld. Door een opeenstapeling van eisen is een tweede plan ontstaan omdat het oorspronkelijke plan niet uitvoerbaar bleek. Toen het plan gereed was hebben een principeplan ingediend bij de gemeente Wijk bij Duurstede. Gelukkig is er beleid in deze gemeente waaraan getoetst kan worden. We kregen dan ook snel een positieve reactie. En we mochten in plaats van 10 werknemers in totaal 16 werknemers huisvesten.

Wat was het meest lastige in het planproces?

De contacten met de Veiligheidsregio Utrecht hebben ons zeer veel tijd gekost. Wat we merkten is dat contact opnemen lastig was en dat de werkdruk bij de Veiligheidsregio erg hoog was zodat wij extra lang moesten wachten. Het was voor handiger geweest als de gemeente het proces bij Veiligheidsregio had gecoördineerd. Ook kon dit proces naar ons idee efficiënter als alle opmerkingen over ons plan in een keer waren gegeven. Nu moest steeds een deel van het plan worden aangepast. Dat kostte extra tijd en geld.

Hebben jullie de omgeving betrokken bij je plan?

We hebben overleg gehad met onze directe buren. De beide buren zijn ondernemers; een loonwerkersbedrijf en een bloemist. Deze hadden allebei geen probleem met onze nieuwbouw. In de omgeving zijn verder geen burgerwoningen.

Is jullie plan duurzaam?

Ja we hadden de ambitie om een gebouw te realiseren dat 10% beter geïsoleerd is dan op grond van de huidige regeling noodzakelijk is. We hebben gekozen voor houtskeletbouw met toepassing van circulair beton. Het gebouw is volledig energieneutraal door de zonnepanelen en de warmtepomp. Op het dak is gekozen voor sedum want dit is goed voor de isolatie en vasthouden van water. Ook is er in het gebouw overal automatische verlichting aanwezig.

Zijn jullie gecertificeerd en hoe bevalt de nieuwe accommodatie bij jullie werknemers?

Wij zijn AKF gecertificeerd. De groep vaste Poolse medewerkers zijn zeer verbonden met ons bedrijf. Al vele jaren werken zij alle zeven bij ons in vaste dienst. Ze zijn blij met de nieuwe accommodatie en met de gemeenschappelijke ruimte. Er is sociale samenhang in deze groep.  

Heb je nog tips voor ondernemers met plannen?

Naast jezelf goed inlezen heeft het ons goed geholpen om vier bedrijven te bezoeken die al een gebouw hadden gerealiseerd voor migrantenhuisvesting. Hierdoor hoor je wat goed en fout is gegaan bij het totstandkomen van het gebouw. Hiervan kun je leren en je doet veel inspiratie op. Wij raden iedere ondernemer met plannen aan om, voordat je start met plannen ontwikkelen, andere bedrijven te bezoeken.