Samenwerken is Groeien Samen aan de slag

‘Waar liggen er betrouwbare alternatieven naast het wegvervoer?
Topsector Logistiek en Greenports Nederland treffen elkaar op weg naar multimodaal transport

Greenports Nederland spreekt in zijn aanpak van modalshift steeds meer partijen met dezelfde uitdaging. De topsector Logistiek en het programma Joint Corridors Off Road (JCOR) waren een van de eerste partijen waarmee we over dit onderwerp in gesprek raakten. Inmiddels is tussen JCOR en Greenports Nederland een partnership ontstaan. Niet voor niets dus dat tijdens het congres ‘Modalshift in de Verslogistiek’ programmamanagers van JCOR de workshop ‘Multimodaal voor tuinbouw’ organiseerden.

Hoe kijkt Babiche van de Loo, programmamanager NewWays Zuid-Holland, terug op de workshop en op het congres? Welke stappen ziet zij voor zich op het gebied van modalshift en van Verslogistiek in het bijzonder?

Als programmamanager NewWays informeer, adviseer en enthousiasmeer ik vanuit de provincie Zuid-Holland (MKB) bedrijven over de mogelijkheden die er zijn om naast de weg transporten te organiseren. Of het nu gaat om import of export van en naar de zeehaven of van of naar het achterland. De provincie Zuid-Holland initieert en ondersteunt kansrijke modalshift-projecten die de bereikbaarheid verbeteren en de CO2-uitstoot verminderen.

De vraag die tijdens het congres op tafel lag was: waar liggen betrouwbare alternatieven naast het wegvervoer die ook aansluiten bij herkomst en bestemming van de tuinbouwsector? Spelers die betrouwbare spoor/water verbinding gebruiken, hebben deze verbindingen laten zien. Hierdoor ontstond er een levendige discussie over de (on)mogelijkheden van het alternatief naast de weg. Opvallend aan de discussie was ook dat verschillende ladinghebbenden zich er niet van bewust zijn dat een aantal van hun zendingen al via het spoor of water gaan. Ook was niet voor iedereen duidelijk hoe modalshift werkt. Er werden dan ook vooral ook veel praktische vragen gesteld.’

Bij modalshift voor Verslogistiek wil men vaak een dedicated verbinding voor vers opzetten, zodat de leverbetrouwbaarheid gegarandeerd kan worden. Naar mijn mening is dit een utopie. Je hebt volume nodig om een hoogfrequente en betrouwbare verbinding op te zetten. Zonder ander volume is dat bijna niet haalbaar. Ook denk ik dat niet alle versstromen van een bedrijf op de trein of binnenvaart gezet moeten worden.

Goederen die wat langer onderweg mogen zijn, zijn uitermate geschikt voor een andere modaliteit. Zo kun je de eerste containers van een lading via de weg laten binnenkomen en de rest via het water of spoor, zodat niet 20 vrachtwagens tegelijkertijd voor je dock hebt, maar slechts 1-2. De andere vrachtwagens kun je dan op een gewenst moment afroepen van of wegbrengen naar een inlandterminal. Het creëert rust bij je goederenontvangst. In andere sectoren, bijvoorbeeld in de retail, zien we ook dat leverbetrouwbaarheid essentieel. De verssector is daarin echt niet anders.

Bedrijven die de overstap willen maken moeten zich een aantal zaken realiseren. Zo zijn spoor en binnenvaart echt een andere manier van transport dan wegvervoer. Bepaal voor welke producten modalshift zou werken. Een ander aandachtspunt is om ruimer van tevoren te plannen, laat het lastminute denken los. Ten slotte is het zaak samen met je transporteur of expediteur een volgende stap te zetten.

Inmiddels zijn een aantal bedrijven die aanwezig waren bij het congres actief aan het nadenken over een overstap. Zij plannen bedrijfsbezoeken aan inland terminals en stappen concreet in op een pilot vanaf de Maasvlakte naar Barendrecht. Het congres kwam dus op een goed moment. Op de website van Joint Corridors Off Road (www.go-off-road.nl) staat meer informatie over evenementen, succesverhalen en een overzicht van huidige Joint Corridors. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mij, Babiche van de Loo babiche@vandelooconsultancy.nl of 0628672605.