Samenwerken is Groeien Samen aan de slag

Meerjarenplan Verduurzaming Verslogistiek in de schijnwerpers op Agri & Foodcongres

In april organiseerden de topsector Logistiek en Nieuwsblad Transport in Breda het Agri & Foodcongres 'Vaker, verser, vlugger'. Adri Bom, voorzitter Greenports Nederland en Paul Bleumink, managing partner Buck-consultants, kondigden daar aan dat ze de opzet van een Meerjaren Investeringsplan Duurzame Verslogistiek gaan uitwerken.

Adri Bom trapte af met een schets van de tuinbouwsector en de positie van Greenports Nederland. Structurele verduurzaming van de sector is de hoofdambitie van het netwerk. Omdat logistiek zo’n belangrijk onderdeel is van de sector vormt het een focusthema. Verlaging van de CO2-footprint is hierbij het hoofddoel. Een dringende vraag, gezien de hoge urgentie, is hoe ver we daarmee staan.

In de beantwoording van deze vraag nam Paul Bleumink de presentatie over. Paul is bezig met een inventarisatie van verduurzamings- en innovatieve logistieke projecten in de tuinbouw. Hij heeft al meer dan 20 projecten geïdentificeerd. ‘Het zijn stuk voor stuk goede projecten, maar de aanpak is heel versnipperd, waardoor ze minder resultaat opleveren dan we vanuit onze verduurzamingsambities zouden willen - of moeten’, zo stelt hij vast.

Hij stelt voor om samen met een aantal andere belangrijke spelers op het logistieke veld de schouders te zetten onder het Meerjaren Investeringsplan Duurzame Verslogistiek (MIDV). Het MIDV heeft vier programmalijnen: innovatie en verduurzaming wegvervoer; multimodaal transport; toegepaste informatietechnologie en innovatieve logistieke concepten. Door publiek-private samenwerking op deze programmalijnen en het bieden van continuïteit in aanpak en financiering kunnen echte stappen worden gezet in de verduurzaming. Paul wil met partners uit de tuinbouwsector en de handelsbedrijven dit MIDV-programma opzetten om als coalitie met kansrijke voorstellen te komen. 

Duidelijk is geworden dat dit meerjarenplan grote investeringen vraagt van overheden (op het gebied van infrastructuur, nieuwe brandstoffen, nieuwe bedrijvenlocaties, etc.). Maar ook het bedrijfsleven moet investeren (bijvoorbeeld in nieuwe wagons, nieuwe verpakkingen, nieuwe ketensamenwerking, digitalisering, etc.). Voor de financiering van het meerjarenplan zijn subsidies en fondsen nodig van het Rijk en EU, alsmede forse bijdragen van een groot aantal bedrijven uit de versketens. In onderstaand schema is dit, al is het puur indicatief, uitgewerkt.

Adri gaf aan dat Greenports Nederland graag onderdeel uitmaakt van een dergelijke aanpak. Zij zegde toe zich de komende tijd in te zetten voor het verder vormgeven van dit programma. Deelnemers aan de tafel Verslogistiek hebben hierover begin mei overleg gehad en vervolgafspraken staan gepland.

Voor meer informatie over het Meerjaren Investeringsplan Duurzame Verslogistiek kunt u zich wenden tot Paul Bleumink (paul.bleumink@bciglobal.com/06 53563101) of Rob van Ruiten (rob.van.ruiten@greenports-nederland.nl / 06 2060 1199).