BCGV Kokkerelli 2

Brightlands Symposium 13 oktober; 'Just eat it?!'

13 oktober 2022

Hoe kom je tot succesvolle product- en concept innovaties voor jeugd? Kom meer te weten over de laatste onderzoeksresultaten, trends, kennis en marktontwikkelingen tijdens het symposium 'Just eat it?!' op donderdag 13 oktober.

Ben jij benieuwd hoe je komt tot succesvolle product- en conceptinnovaties? Ga zelf en ook samen aan de slag in paneldiscussies, workshops, neem een kijkje in de keuken en proef het deze dag zelf.

Ontdek het op donderdag 13 oktober 2022 tijdens het 'Just eat it?!' Symposium op Brightlands Campus Greenport Venlo! De kosten voor dit symposium bedragen €49,95. Bekijk het programma, ontdek de sprekers en geef je snel op!

10.00-10.20

10.20-10.45

 

10.45-11.25
 

 

11.30-12.30

 

 

 

 

 

12.30-13.15

13.15-13.55

 

13.55-14.55

 

 

 

 

 

14.55-15.10

15.10-15.50

 

15.50-16.00

16.00-17.00

Inloop

Welkom en opening door Suzanne Bisschops – directeur Kokkerelli en programmamanager Jeugd, Voeding en Gezondheid en moderator Simone van Trier

Professor Remco Havermans - Bijzonder Hoogleraar Jeugd, Voeding & Gezondheid -  en Mark Levels - Professor of Health, Education and Work (Maastricht University) over de haalbaarheid van succesvolle interventies en producten

Parallelsessie - Ronde 1 
1) Leer Kidsproef ontwikkelen
2) Gezonde eetomgeving: hoe wordt een school een gezonde basisschool?
3) Groente, bah! Hoe maak je groente aantrekkelijk voor kinderen?

4) Belonen van groenteconsumptie bij kinderen werkt
5) De start van jouw voedingsinnovatie op de Brightlands Campus

Lunch en inspiratieplein

Anneke Ammerlaan - Foodtrend-analist en innovatiestimulator - Eten alphaatjes in de toekomst gezonder dan generatie Z?

Parallelsessie - Ronde 2 
1) Leer Kidsproef ontwikkelen
2) Gezonde eetomgeving: hoe wordt een school een gezonde basisschool?
3) Groente, bah! Hoe maak je groente aantrekkelijk voor kinderen?

4) Belonen van groenteconsumptie bij kinderen werkt
5) De start van jouw voedingsinnovatie op de Brightlands Campus

Pauze

Associate Professor Frans Folkvord - Tilburg University – co-directeur PredictBy - De wereld van digitale foodmarketing

Afsluiting

Netwerkborrel en Finale Kids Proef Challenge

"We weten al lang dat kinderen andere voedselvoorkeuren hebben dan volwassenen. Dat geldt niet alleen voor de smaak, maar ook voor het uiterlijk en de verpakking van een voedingsmiddel. En tóch zijn het altijd volwassenen die kinderproducten ontwikkelen. Waarom werken we niet samen met kinderen bij de ontwikkeling van gezonde voedingsmiddelen? Dat leidt vast en zeker tot innovatieve kids-proof producten!” Ilse van Lier - Universiteit Maastricht

Experts

Anneke Ammerlaan - Foodtrend-analist en innovatiestimulator
Anneke signaleert en interpreteert al meer dan 20 jaar trends in voeding, en geeft duiding aan deze trends en ontwikkelingen zodat bedrijven en organisaties daadwerkelijk succesvol kunnen innoveren. Zo ook op het gebied van jeugd. Daarnaast stond Anneke aan de wieg van het magazine Allerhande.

Anneke praat je bij over trends en hoe je hier slim op kunt inspelen. Eten alphaatjes in de toekomst gezonder dan generatie Z?

Professor Remco Havermans - Universiteit Maastricht) - Bijzonder Hoogleraar Jeugd, Voeding & Gezondheid.

Remco doet onderzoek naar de psychologie van eten, in het bijzonder naar het bevorderen van gezonde eetgewoonten bij kinderen. Remco is tevens de oprichter en onderzoeksleider van het Laboratory of Behavioural Gastronomy binnen het centrum voor Healthy Eating and Food Innovation.

Remco zoomt in op de haalbaarheid van succesvolle interventies en producten: co-creatie tussen beleid, wetenschap en praktijk.

 

Professor Mark Level - Professor of Health, Education and Work (Maastricht University). 

Mark is een Nederlandse kwantitatieve socioloog. Hij gebruikt kwantitatieve, kwalitatieve en experimentele methoden om te onderzoeken hoe overheden mensen kunnen helpen om een ​​zinvol en productief leven te leiden en zich nu voor te bereiden op de samenlevingen en arbeidsmarkten van morgen. Hij richt zich met name op kwetsbare groepen.

Mark zoomt samen met Remco in op de haalbaarheid van succesvolle interventies en producten: co-creatie tussen beleid, wetenschap en praktijk.

Associate Professor Frans Folkvord - Tilburg University - co-directeur PredictBy

Naast een Bachelor en Master in Psychologie, behaalde Frans een Research Master in Sociologie (Sociale en Culturele Wetenschappen) en een PhD in Sociale Wetenschappen (cum laude).

Hij werkt nu als co-directeur bij onderzoeks- en adviesbureau PredictBy (Barcelona) en is universitair hoofddocent bij Tilburg School of Humanities and Digital Sciences, Communication and Information Science (Tilburg University). Daarnaast werkt hij als freelancer en senior beleidsonderzoeker bij onderzoeks- en adviesbureau Open Evidence. Frans is als projectmanager en onderzoeker actief betrokken bij  Europese (H2020, IMI, Erasmus+) en nationale projecten (Veni, National Research Grants) en heeft als adviseur gewerkt voor de Europese Commissie, Wereldgezondheidsorganisatie en UNICEF.

Frans neemt je mee in de wereld van digitale food marketing. Welke voedselreclames en promotietechnieken werken om een gezondere toekomstige generatie te creëren?

BCGV Anneke Ammerslaan
BCGV_Remco Havermans
mark level
BCGV Frans Folkford

Paneldiscussie

Experts en partners delen tijdens de paneldiscussie hun innovaties, visies en ervaringen op product- en conceptinnovaties voor de jeugd. Dagvoorzitter Simone van Trier gaat in gesprek met:

  • Nadie Winde - manager Corporate Responsibility, ALDI Nederland
  • Edgar van Mil - kinderarts-endocrinoloog bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) en oprichter van het Centrum Gezonde Leefstijl voor kinderen in het JBZ en tevens Bijzonder Hoogleraar Jeugd, Voeding Gezondheid (Universiteit Maastricht)
  • Luca van den Hombergh - oud deelnemer Kokkerelli, Student Commerciële Economie Avans Hogescholen
  • Gijs Kurth - projectmedewerker gezonde school bij het Voedingscentrum
  • Carin StroekenHead Consumer & Customer Chemistry at BASF Vegetable Seeds
sprekers just eat it

Parallelsessies

Als deelnemer aan Just Eat it?! ga je ook zelf - en met de andere deelnemers - aan de slag in paneldiscussies en parallelsessies (workshops). Aanstormend onderszoekstalenten presenteren hun nieuwste onderzoeksresultaten.

  1. Parallelsessie: ‘Kun jij Kidsproef ontwikkelen?’
    Leer over co-creatie met kinderen en ervaar zelf hoe dit proces gaat, door aan de slag te gaan met een producttest. Ervaar de meerwaarde van betrekken van kinderen in dit proces.  Deze sessie wordt geleid door Ilse van Lier (Universiteit Maastricht), Remco Havermans (Universiteit Maastricht) en Puck Jonkers (Kokkerelli).

     
  2. Parallelsessie ‘Gezonde eetomgeving; op naar een gezonde school’
    Tijdens een inspirerende workshop neemt Gijs Kurth (Voedingscentrum) u mee in de wereld van de gezonde lunch, informeert Andrew Simons (marketeer GBT) u over het concept van de Gezonde Basisschool van de Toekomst en zal Suzanne Bisschops (directeur Kokkerelli) u uitleg geven over hoe je de creatieve en goudeerlijke mening van het kind met behulp van een gevalideerde methodiek, kunt vertalen naar creatieve, lekkere en gezonde lunches. Onder leiding van moderator Simone van Trier.

     
  3. Parallelsessie  'Groenten, bah! Hoe je groente aantrekkelijk maakt voor kinderen'
    In deze sessie komt groente zelf aan bod en worden marktontwikkelingen en een voorbeeld uit de retail besproken. De sessie wordt gepresenteerd door Dr. Carel Vereijken van BASF’s vegetable seeds business en Jenny Peters, Product marketeer bij ZON fruit & vegetables
     
  4. Parallelsessie: ‘Belonen van groenteconsumptie bij kinderen werkt’
    Welke beloningsmethodes zijn succesvol en waar moeten we nog mee aan de slag? Kennis, inzicht en toepassing staan centraal tijdens deze workshop onder leiding van Nadie Winde (ALDI Nederland) en Britt van Belkom (UM)

  5. Parallelsessie ‘De start van jouw voedingsinnovatie op de Brightlands Campus’ 
    Leandra Schmitz (Business Developer innovatieondersteuning) van LIOF en Eveline Wijnhoven (Business Developer BL.INC) van Brightlands Campus Greenport Venlo zullen tijdens deze sessie toelichten hoe ze (startende) ondernemers kunnen ondersteunen binnen het proces van innoveren. Daarnaast nemen LIOF en Brightlands je mee in hoe je met jouw idee aan de slag kunt gaan. Hoe maak je het concreet? Hoe zet je een eerste stap? Het bierviltje kan daar een handige tool voor zijn. Deelnemers krijgen een korte uitleg over de 4 te volgen stappen, waar ze vervolgens mee aan de slag gaan. Op 3 en 8 november organiseert LIOF een uitgebreide masterclass hierover, tijdens deze sessie kun je alvast ‘voorproeven’.
     

Als volwassene vergeten we soms hoe het is om kind te zijn. Ook de omgeving waarin kinderen opgroeien ziet er heel anders uit dan een aantal decennia geleden. Daarom werken we samen met dé experts op het gebied van gezonde voeding voor kinderen, namelijk: de kinderen zelf! Deze samenwerking inspireert en biedt een creatieve invalshoek op alledaagse thema’s als voeding.” Puck Jonkers - Kokkerelli

Kids Proef Challenge

Breng op deze dag ook jouw stem uit tijdens de finale van de Kids Proef Challenge! Kinderen worden uitgedaagd om een lekker én gezond gerecht te bedenken voor op de menukaart van restaurants. Op 13 oktober bereiden vier duo’s hun gerecht. Een professionele jury zal de gerechten proeven en beoordelen. Ook jij kunt je stem uitbrengen op jouw favoriete idee. Het winnende gerecht komt op het kindermenu van diverse Limburgse restaurants. 

Kids Proef Challenge

Leer deze dag meer over eetgedrag, ketensamenwerkingen in de markt en ontwikkelen vanuit de behoefte, van en mét de eindgebruiker. Maar ook hoe je dit terugvertaalt in nieuwe producten en concepten voor de jeugd.

Na deze dag zit je vol inspiratie en ga je naar huis met voldoende handvaten om zelf aan de slag te gaan!

 

Informatie

Dag:                  donderdag 13 oktober 2022
Tijd:                  10.00 – 16.30 uur

Locatie:            Brightlands Campus Greenport Venlo,
                          Villafloraweg 1, 5928 SZ Venlo
Kosten:             €49,95  inclusief lunch, koffie, thee, water
Inschrijven:      De inschrijvingstermijn is gesloten 

Blogs - experts 'Just eat it!'

Bekijk meer evenementen

BMHC ICT & Health World Conference
ICT&health World Conference 2024
14 - 16 mei 2024
Event
masterclass food nutrition
Masterclass Food en Nutrition
Diverse sessies tussen 2 april en 4 juni
Event